marți, 18 octombrie 2011

Flori de toamna - proiect didactic


PROIECT DE ACTIVITATE




EDUCATOARE: TIMOFTE MIRABELA
GRĂDINIŢA: BUCŞANI
GRUPA:MARE
TEMA: “NATURA”
SUBTEMA: “FLORI DE TOAMNA”
MIJLOC DE REALIZARE: ACTIVITATE INTEGRATĂ
TIPUL DE ACTIVITATE: consolidare de cunoştinţe, priceperi şi deprinderi
FORME DE ORGANIZARE: frontal, pe grupuri mici, individual
CATEGORII DE ACTIVITATE: Activitate matematică
                                                          Activitate practică
                                                          Educarea limbajului
                                                          Joc de masă
                                                          Joc de miscare
DURATA: 1 zi
SCOP: - dezvoltarea spiritului de observaţie în legatură cu ordonarea florilor cu frunze late şi înguste în şir cresător;
             - îmbogaţirea cunoştinţelor despre modificările şi caracteristicile lor, precum şi despre utilizarea de tehnici de lucru necesare prelucrării acestora în scopul realizării unor produse simple;
             - dezvoltarea spiritului de observaţie în legatură cu gruparea de obiecte, plante, legume, fructe.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
ACTIVITATE MATEMATICĂ: “Ordonăm flori”
- să compare frunzele unei flori estimând care are frunze mai late, care mai inguste;
-să recunoască  şi să  explice asemănările şi deosebirile dintre grupuri;
-să utilizeze în mod adecvat termenii prin care se exprimă măsurarea dimensiunilor obiectelor.
ACTIVITATE PRACTICĂ: “Crizantema” (aplicatie cu seminte)
- să recunoască diferite materiale de lucru, din natură ori sintetice;
- să lipească obiecte din natură(frunze, seminte) pe diferite suprafete;
- să   finalizeze lucrarile cu temele propuse.
BIBLIOTECĂ: “Cosuleţul”
-să folosească corect instrumentele de scris;
-să  decoreze cosuleţele;
-să  indeplinească sarcina cerută;
-să manifeste pricepere şi indemanare.
JOC DE MASĂ: “Alegeţi si grupaţi”
-să privească cu atenţie jetoanele;
-să recunoască  florile, fructele şi legumele;
-să grupeze fructe, flori  şi  legume de toamnă;
-să indeplinească sarcinile cerute.


STRATEGII DIDACTICE:
a)         METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia, explicaţia, demonstraţia, exerciţiul, expunerea, exerciţiul verbal.
b)         MATERIALE DIDACTICE: fişe de lucru, creioane, flori decupate din hârtie glase, seminţe (de dovlecel, frunze uscate, jetoane cu fructe, flori), legume, aracet.

MATERIAL BIBLIOGRAFIC:
-MEC “Programa activităţilor instructiv-educative în gradiniţa de copii”, 2005
-MEC “Caietul profesional al educatoarei” Bucureşti, 2007
-MEC “Revista învăţământ preşcolar”




















                                                 SCENARIUL ACTIVITĂŢII

Activitatea începe cu întalnirea  de dimineaţă dintre educatoare si grupul de copii , aceştia fiind aşezaţi în semicerc.
Salutul –Bună dimineaţa fluturaşi!
            -Bună dimineaţa!
Prezenţa se realizează cu ajutorul unor ecusoane pe care copiii vor trebui să le aşeze în dreptul grupei de fete sau băieţi .
Calendarul naturii –Educatoarea întreabă pe copii cum este vremea afară , cum ne-am îmbrăcat astăzi şi în ce anotimp suntem.
Tranzitiile se realizeazz cu ajutorul jocului cu cânt şi text “Degeţelele”
O păpuşă îmbracată în hăinuţe caracteristice anotimpului toamna reprezintă surpriza zilei, având un cosuleţ cu flori. La această surpriză se adaugă o mulţime de întrebari referitoare la anotimpul toamna dar şi la florile specifice acestuia.
Dupa aceste întrebari educatoarea urmează să la prezinte sectoarele la care vor lucra: activităţi matematice(ştiinţă), activităţi practice(artă), bibliotecă şi joc de masă.
La sectorul “activităţi matematice”(ştiinţă) copiii vor primi flori (crizanteme şi tufănele) şi vor avea de făcut buchete de câte 5: unii de tufănele, alţii de crizanteme. După acest lucru ei vor primi coli albe, aracet, flori cu frunze late şi înguste, aranjându-le de la cele mai înguste la cele mai late. Se urmareşte îndeplinirea sarcinilor şi atingerea obiectivelor propuse.
La sectorul “Activitate practică” (artă) copii vor primi fişe, aracet şi seminţe de dovleac şi frunze uscate. Aceştia vor avea de aplicat pe coala de hârtie seminţe şi frunze pentru a realiza o crizantemă. Se urmareşte finalizarea lucrărilor.
La sectorul “Bibliotecă” copiii vor primi fişe cu cosuleţe pe care vor trebui să le decoreze cu semnul grafic “=”. Se urmareşte familiarizarea copiilor cu semnele grafice, dar şi îndeplinirea sarcinilor.
La sectorul “Joc de masă” copiii vor primi mai multe jetoane cu fructe, legume, flori într-o ordine haotică pe care vor trebui să le grupeze: fructe la fructe, legume la legume, flori la flori dupa care vor trebui să le sorteze pe cele de toamnă: fructe, legume, flori.
În finalul activităţii propun un joc distractiv numit “Ocupă scaunelul” acolo unde mai multe scaune sunt aşezate în centrul clasei şi patru echipe. Prima echipă pe fundalul cântecelor de toamnă învăţate vor încerca să ocupe scaunul / numărul fiind cu unul mai puţin decât copii, iar cel care rămâne în picioare va ieşi afară. Se va continua jocul până vor rămâne patru caştigatori de la cele patru echipe. Copiii caştigatori vor fi aplaudaţi şi apreciaţi de colegi.
Activitatea s-a desfăşurat în condiţii bune, copiii au realizat sarcinile propuse la sectoare şi de aceea vor primi buline roşii în formă de floare.

















Evenimente
didactice
Obiective
Conţinutul activităţii
Strategii didactice
Evaluare
Moment organiza-toric

Educatoarea îi introduce pe copii în sala de grupă şi îi roagă să se aşeze pe covor pentru a vorbi cu ei şi pentru a  prinde fiecăruia câte o floare de culori diferite.
Întalnirea de grup
Conversaţia

Captarea atenţiei

Îi anunţă pe copii că astăzi îi aşteaptă o mulţime de surprise şi dacă vor fi cuminţi în acel moment vor vedea prima surpriză.
Va ieşi pentru câteva momente din clasă şi va veni cu o păpuşă îmbrăcată cu hăinuţe caracteristice anotimpului toamna. Le va adresa urmatoarele întrebari:
Explicaţia

Reacualiza-rea cunoştinţe-lor

-         Ce credeţi că reprezintă aceasta fată?
-         În ce anotimp suntem?
-         Ce se întamplă în acest anotimp?
Pentru că a venit vorba de flori, vă voi spune o poveste despre o fetiţă, care primavera a plantat nişte flori, iar toamna cand s-a dus să le culeagă a observat că florile aveau frunze diferite: unele erau late şi altele erau înguste.

Conversaţia
Observaţia  
 Evidenţierea de către copii a aspectelor legate de anotimpul toamna 
Anunţarea temei şi a obiectivelor




Se va realiza în mod direct prin anunţarea temei şi a obiectivelor.
Expunerea 

Prezentarea optimă a conţinutului

Educatoarea le prezintă zonele de lucru la care urmează să lucreze ,materialele şi sarcinile ce vor reveni fiecărui copil sau grup de copii
Demonstraţia

Obţinerea performanţei

Zona ştiinţă- Educatoarea le explică ce au de făcut :vor avea de aşezat  pe zapadă artificială o căsuţă ,gard şi o gradină cu flori ,unii cinci flori cu frunză lată şi unii cinci flori cu fruză îngustă.
După aceea vor avea de făcut buchete de câte cinci flori.În final vor avea de rezolvat o fişă de lucru să coloreze floarea cu frunze late  şi să o taie cu o linie pe cea cu frunză îngustă.
Zona artă – după o scurtă conversaţie despre florile de toamnă, vor avea de lipit pe fişă seminţe de dovleac pe floare şi frunze uscate pe tulpina şi frunză pentru a realize tema” Crizantema”.
Zona bibliotecă – la aceasta zonă copiii vor avea de decorat cosuleţul, cu semnul grafic “=” şi vor primi fişe de lucru şi creioane.
Zona joc de masă– copiii vor primi multe jetoane cu fructe, flori, legume amestecate, unde vor trebui să aşeze jetoanele pe categorii: legume, fructe, flori.
Observaţia
Exerciţiul
Conversaţia









Observaţia
Exerciţiul
Conversaţia




Exerciţiul
Conversaţia


Evaluarea performanţei

Educatoarea le cere copiilor să afişeze pe panou lucrarile şi să  explice ce materiale au folosit dar şi cum au procedat în realizarea sarcinilor.
Îi va întreba care cred ei că este mai frumoasă şi de ce.
Exerciţiul verbal
Evaluare orală
Asigurarea retenţiei şi a transferului

Educatoarea va lua buchetele de flori pentru a le aseza într-o vază şi le propune copiilor un joc “Ocupă scăunelu”.
Exerciţiul muzical

Încheierea activităţii

Se fac aprecieri asupra modului de desfăşurare a activităţii şi ca recompense , copiii vor primi stimulente.


2 comentarii:

  1. Buna ziua,

    Ma numesc Arina Borz si sunt coordonatoarea site-ului www.educatie.inmures.ro. As vrea sa va intreb daca putem prelua acest proiect didactic pe site-ul nostru, cu menitionarea sursei.
    Astept cu interes raspunsul dumneavoastra.
    Mult sucees in tot ceea ce faceti!
    Cu prietenie,
    Arina Borz

    RăspundețiȘtergere
  2. Lucky Club - Lucky Club Live Casino Site - Lucky Club
    Lucky Club is a virtual sports betting and live casino with a wide range of live dealer games and live jackpots. luckyclub.live Lucky Club is powered by Playtech

    RăspundețiȘtergere